Google Analytics is een gratis softwareprogramma van de zoekmachine Google, dat in staat is je website traffic (verkeer) bij te houden. Veel mensen hebben wel eens van dit programma gehoord, maar hebben geen idee wat het precies is en wat je ermee kunt. Kort gezegd geeft dit programma je inzicht in bijvoorbeeld het aantal bezoekers, waar ze vandaan komen, waar ze naartoe navigeren (binnen je website) en wat hun eindpunt is. Google Analytics voorziet je dus van zeer nuttige informatie over het gedrag van de bezoekers op je website.
Als je serieus met je website bezig bent, is Google Analytics een absolute must have. Meten is immers weten, zeker als het gaat om je website. Het programma verschaft je inzicht in (bijna) alles wat er op je website gebeurt: ofwel, wat de bezoekers van je website precies ‘uitspoken. Door je website goed te analyseren kun je bepalen of het gewenste resultaat wel wordt behaald of dat er zaken moeten veranderen. Het helpt je dus om te bepalen hoe succesvol je inspanningen zijn en om strategische beslissingen te maken.
Google Analytics werkt op basis van een zogenaamde trackingcode op je website. Deze code wordt automatisch gegenereerd als je een account aanmaakt en moet vervolgens worden geïmplementeerd in je broncode. Deze trackingcode registreert vanaf dat moment het bezoek op je site.
Dit levert je een verzameling van interessante websitedata op en geeft antwoord op vragen als: wat doen bezoekers op je website, hoeveel bezoekers ontvang je eigenlijk en via welke kanalen (bijvoorbeeld Google, Facebook of Instagram) komen zijn binnen? Door een te plaatsen weet Google Analytics óók of een bezoeker je website al eerder heeft bezocht of dat een bezoeker voor het eerst komt kijken.
Ga geheel vrijblijvend met ons een gesprek aan, wij zorgen voor een offerte op maat.